۳ لنز ثابتی که مورد نیاز هر عکاسی است

لنز نرمال یا ثابت چیست؟ لنزی که فاصله کانونی آن، زاویه دیدی تقریبا برابر زاویه دید چشم انسان تولید کند، لنز نرمال خوانده می شود.

به این تعریف دقت کنیم. زاویه دید انسان چقدر است؟ زاویه دید انسان حدود ۴۳ درجه است، یعنی فاصله کانونی چشم انسان تقریبا ۵۰ تا ۸۰ میلی متر است.

این مسئله چقدر مهم است؟ اگر لنزی زاویه دیدی بزرگتر از زاویه دید چشم انسان تولید کند، فاصله کانونی

کوچکتری خواهد داشت و قادر به نمایش فضای بیشتری در جلوی لنز خواهد بود. اینگونه لنزها، لنز واید یا زاویه باز (Wide Angle) خوانده می شوند.

و حال اگر لنزی زاویه دیدی کمتری از چشم انسان داشته باشد، یعنی فضای کمتری را در یک عکس پوشش می دهد و فاصله کانونی آن نیز بیشتر از فاصله کانونی لنز نرمال است و به نام لنز تله فوتو (Telephoto) شناخته می شود.

اما….. اگر فاصله کانونی لنزی ثابت باشد، لنز ثابت یا prime خوانده می شود.

در بعضی از لحظات عکاسی، عکاس می خواهد با داشتن لنزی با فاصله کانونی ثابت، عکاسی کند و فقط با تغییر مکان یا اعمال تغییرات اندک، به عکس های متنوعی دست یابد. باید خاطر نشان کنم، این لنزها برای شرایط نوری کم ساخته نشده اند. شما از این لنزها، در شرایط نوری روز بهترین استفاده را می توانید ببرید.

چرا به لنزهای ثابت نیاز داریم؟

چون تجسم بهتری را قبل از عکاسی فراهم می کنند.

نور به راحتی به سنسور برخورد خواهد نمود و شرایط برای سرعت های مختلف شاتر، بیشتر فراهم می گردد.

در مقایسه با لنزهای زوم، به صرفه تر می باشند.

عکس هایی با کیفیت عالی و کنتراست خوب پدید می آورند.

یک پس زمینه فوق العاده نرم و دوست داشتنی برایتان خلق می کنند( برای خلق تصاویر بوکه)

و در نهایت باعث می شوند تا شما اعتماد به نفس خوبی پیدا کنید.

درست است که تولید کنندگان، لنزهای ثابتی با فواصل کانونی متنوع برای راحتی عکاسان ساخته اند ولیکن من در این پست، سه لنز ثابتی را که مقرون به صرفه بوده و قابل استفاده برای هر عکاسی است به شما معرفی خواهم نمود:

لنز ۳۵ میلی متری

پرکاربردترین لنز، از فیلم و ویدئو گرفته تا عکاسی پرتره و عکاسی گروهی. به این لنز باید به چشم یک لنز حرفه ای نگریست. در f/۴,۱ و شرایط نوری پایین امکانات خوبی را برایتان فراهم می آورد.

لنز ۵۰ میلی متری

می توان آن را متعلق به جامعه عکاسان نامید. اگر خواهان عکاسی کلوزآپ هستید از این لنز، لذت ببرید چرا که زاویه دیدی مطابق زاویه دید چشم انسان، برایتان فراهم می سازد. یکی از ارزانترین و در دسترس ترین انواع لنزهای ثابت است.

لنز ۸۵ میلی متری

افزایش فاصله کانونی در این لنز آن را مناسب برای عکاسی پرتره، عکاسی های خانوادگی و عکاسی از حیوانات ساخته است. نسبت به دو لنز قبلی شرایط فوق العاده ای را برای عکاسی بوکه با پس زمینه محو برایتان فراهم می سازد.

انواع لنز

انواع لنزها:

لنز نُرمال معمولی:( Normal )

زاویه دید چشم انسان حدود 140 درجه می‌باشد اما تمام تصاویری که در زاویه چشم قرار می‌گیرند دارای وضوح کامل نیست وتنها در زاویه‌ای در حدود 52 درجه می‌توان تصاویر را به صورت واضح می‌توان دید لنز نرمال نیز زاویه دیدی شبیه به چشم انسان دارد به همین دلیل لنز معمولی نیز گفته می‌شود.

لنز تله فوتو: ( Telephoto)

لنز تله از نظر شکل ظاهری طویل بوده و فاصلة کانونی بلندی دارد که دارای زاویه دید کوتاه می‌باشد و تنها برای عکسبرداری از فواصل دور مثل مناظر طبیعی و حیوانات وحشی کاربرد دارد و امکان عکسبرداری از فواصل نزدیک را ندارد.

لنز واید انگل:( Wide angle )

لنز واید از نظر شکل ظاهر از لنز نُرمال کوتاهتر بوده و دارای فاصله کانونی کمی می‌باشد بنابراین دارای زاویه دید باز می‌باشد . این لنز در مکان‌هائی که امکان عقب رفتن عکاس برای قرار گرفتن تمام سوژه مورد نظر در نمایاب نباشد کاربرد شگرفی دارد و با استفاده از این لنز می توان فضای بیشتری را در عکس جای داد.

لنز زوم:Zoom

این لنز دارای فاصله کانونی متغیر می‌باشد پس زاویه دید متغیر دارد برخی از لنزهای زوم با زاویه دید 180-40 که فاصله کانونی آن از 40 میلیمتر درحالت زاویه باز تا 180 میلیمتر در حالت تله فوتو می‌باشد کاربرد ویژه‌ای دارد به همین لحاظ در بین عکاسان مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.
جدای این تقسیم‌بندی لنزهای دیگری نیز هستند که کاربرد تخصصی دارند مانند لنز ماکرو که برای عکسبرداری از اجسام بسیار کوچک کابرد دارد با یک لنز نُرمال معمولاً تا فاصله 50 سانتیمتر امکان نزدیک شدن به سوژه می‌باشد اما برای عکسبردای از اجسام کوچک مثل تمبر یا سکه فقط لنز ماکرو جوابگو خواهد بود. لنزی دیگر با عنوان لنز چشم ماهی وجود دارد که زاویه دید بسیار وسیع دارد برخی از این لنزها مقداری از فضای پشت دوربین هم در کادر تصویر قرار می‌دهند . عکس حاصل از این لنزها به شکل دایره وار می‌باشد از این لنز برای ایجاد جلوه‌های ویژه تصویری استفاده می‌گردد.

نور‌پردازی اسپلیت

نور‌پردازی اسپلیت دقیقاً‌‌ همان چیزی ست که نام آن اشاره می‌کند - این نور‌پردازی چهره را دقیقاً به دو نیمهٔ مساوی تقسیم می‌کند به صورتی که یک طرف در نور و سمت دیگر در سایه باشد. این نوع نور‌پردازی غالباً برای خلق تصاویر جذاب و دراماتیک از افراد از قبیل پرتره‌ای از یک موزیسین یا یک هنرمند استفاده می‌شود. نور‌پردازی اسپلیت بیشتر یک الگوی مردانه است در نتیجه معمولاً برای آقایان در مقایسه با بانوان مناسب‌تر و قابل اجرا‌تر است. با این حال به خاطر داشته باشید، هیچ قانون مطلقی در این مورد وجود ندارد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم از مطالبی که اینجا ذکر می‌شود به عنوان یک نقطهٔ آغاز یا راهنما استفاده کنید. بنابراین تا زمانی که آن را بیاموزید و بتوانید حتی در خواب هم از آن بهره بجویید، سعی کنید هر جا مطمئن نیستید به اصول اولیه پایبند بمانید. 

برای حصول الگوی نور‌پردازی اسپلیت به سادگی منبع نور را با زاویهٔ ۹۰ درجه در سمت چپ یا راست موضوع قرار دهید، حتی ممکن است منبع نور اندکی پشت سر موضوع قرار بگیرد. مکانی که نور را در ارتباط با موضوع قرار می‌دهید، به چهرهٔ شخص بستگی خواهد داشت. دقت کنید که نور چگونه روی چهرهٔ موضوع می‌افتد و بر این اساس آن را تنظیم کنید. در نور‌پردازی اسپلیت صحیح، سمت نور نخوردهٔ چهره (سمتی که در سایه فرو رفته)، نور را تنها در داخل چشم به دست می‌آورد. اگر با کمی چرخش بیشتر صورت شخص، نور روی گونه می‌افتد، ممکن است چهرهٔ شخص برای نور‌پردازی اسپلیت ایده آل نباشد. 

 توجه: هر الگوی نور‌پردازی می‌تواند روی هر نمایی از چهره که هر دو گوش را نشان می‌دهد، یا ۴/۳ چهره (سه رخ)، یا حتی نیمرخخلق شود. تنها بدانید که منبع نور می‌بایست چهره را دنبال کند تا الگوی نور‌پردازی، ثابت باقی بماند. اگر موضوع سرش را چرخاند، الگو تغییر خواهد کرد. بنابراین می‌توانید آن را به سود خود استفاده کنید و به آسانی الگو را به کمک موضوع تنظیم کنید، مثلاً از وی بخواهید سرش را کمی بچرخاند. 

عکاسی شانسی

صحبت من با شما آقا و خانمی است که مثل رگبار عکس می گیرند. ما با این خیال واهی که بدون استفاده از فکر و با یک عکاسی دیوانه وار می توانیم تصاویر دلخواهی بر روی کامپیوتر داشته باشیم، کاملاً در اشتباه هستیم. بله شما این تصاویر را خلق کرده اید. این نوع عکاسی مثل این است که بخواهید با پاشیدن رنگ بر روی بوم بطور نامنظم به یک کودک نقاشی بیاموزید. کودک نگاه می کند ولی نمی داند چگونه عین آن کار را تکرار کند. این دقیقا کاریست که شما با دوربین خود انجام داده اید.
این عادت یک سری مشکلات دارد و به دلایل زیر شما باید همین امروز آن را ترک کنید:
شما نمی دانید که چگونه آن عکس ها را گرفته اید. بنابراین قادر نخواهید بود دوباره آنها را خلق کنید. البته این مورد در عکاسی شخصی زیاد مهم نیست ولی در مورد مسایل کاری و این که شما این عکس را برای مشتری گرفته اید مسلماً مشکل ساز خواهد بود. مشتریان با تکیه بر توانایی ها و نمونه عکس های مشتریان قبلی خواستار کار شما هستند.
بخشی از رسالت شما به عنوان یک هنرمند بهره برداری از یک نیروی درونی است و شما باید این نیرو و فکر را در بیرون به نمایش بگذارید. عکاسی یکی از راه هایی است که شما می توانید این فکر را بیان کنید ولی انجام آن به این طریق چیزی جز نمایش هرج و مرج نیست.
با عکاسی رگبار گونه و بدون فکر شما نمی توانید یک پروسه را دوبار خلق کنید. تا اینجا من این موضوع را کاملاً بیان کرده ام ولی یک دلیل دیگر برای ترک این عادت این است که این نوع عکاسی کاری از روی صداقت نیست. دوربین شما مثل قلموی یک نقاش است بنابراین به عنوان یک هنرمند شما باید بتوانید دوربینتان را تحت اختیار و اراده خود بگیرید. شما باید دوربینتان را کنترل کنید نه دوربین شما را. ترک این عادت وقتی از وجود این مسئله آگاه باشید برایتان بسیار راحت خواهد بود.

چگونه عکس را نقد کنیم

نقد کردن در اصل بررسی و معاینه یک اثر هنری، چه یک عکس  و چه یک قطعه ادبی، و ارائه پاسخ منطقی برای نتیجه این آزمایش است. در این مطلب به نقد عکس «نرم» می‌پردازیم یعنی از بررسی اصول ریاضی بر عکس خودداری می‌کنیم. البته نه به این دلیل که ریاضیات جایی در عکاسی ندارند بلکه به این دلیل که نقد عکس بیشتر یک مساله درونی است تا بیرونی.

۱. ابتدا مطمئن شوید که عکاس «تمایل» به نقد عکسی که ثبت کرده، دارد

این نکته که عکاس واقعا به این که عکسی که گرفته مورد نقد قرار بگیرد تمایل داشته باشد یک مساله بسیار مهم است. با وجود این که نیت شما ممکن است (امیدواریم) خیر و اطلاعاتی که ارائه می‌دهید مفید و موثر باشند اما بیشتر افراد علاقه چندانی به قرار گرفتن در بوته نقد ندارند و عموما یک کلمه از حرف‌هایی را که می‌زنید نمی‌شنوند و یا نشنیده می‌گیرند. حتی اگر بشنوند گاهی ممکن است نتیجه معکوس بدهد. پس بهتر است به جای آنکه با عبارت «چیزهایی در مورد این عکس هست که باید به شما گوشزد کنم…» نقد خود را شروع کنید، از عبارت «آیا می‌خواهید یک نقد صادقانه درباره عکسی که گرفته اید با شما در میان بگذارم؟» اگر پاسخ «نه ممنون» بود بهتر است دیگر در این مورد حرفی نزنید.

۲. صادق باشید

احتمالا همه شما عبارت‌هایی نظیر «عالی»، «بسیار زیبا» و تعریف‌های مشابه را پای عکس‌هایی که در شبکه‌های مجازی نظیر فیسبوک و اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شوند، شنیده‌اید. از این عبارات چنین به نظر می‌رسپ که همه دنیا دلشان می‌خواهد که با نعریف و تمجید رو به رو شوند. در حالیکه چنین نیست. اما (با در نظر گرفتن اصل یکم) برای نقد یک عکس، ابتدا باید از صادق بودن خود اطمینان حاصل کنیم. اگر می‌خواهید که فقط اثر یک نفر را لگدمال کنید آن را به روشنی مشخص کنید. هر چند که نام این رفتار نقد نیست! اگر قصد دارید که به شخص برای بهبود کارش کمک کنید و یا فقط می‌خواهید نظرتان را بیان کنید، آن را با وی در میان بگذارید.

۳. آگاه باشید که دید شما از جهان کامل نیست

بعضی افراد در باور کن چنین تلفی می‌کنند که تمام دانش و یا دستِ کم بخش عظیمی از آن در وجودشان نهفته شده است. در صورتی که چنین نیست و هیچ کسی چنین قابلیتی ندارد. ما، به عنوان بخشی از یک اجتماع، در تمام مدت در حال یادگیری درباره دنیای اطرافمان هستیم. این موضوع در مورد هنر نیز صادق است. هر انقلابی که در هنر اتفاق افتاده با بدگویی‌هایی مواجه شده است، با افرادی که گمان می‌کردند آن اثر مزخرف است و فقط به تجربیات گذشته فرد وابسته است و ارزشی بیشتر از آن ندارد. اگر با علم به این موضوع که شما از همه چیز آگاهی ندارید شما را به سمت یک بحث دو طرفه و باز پیش می‌برد و نتیجه به مراتب بهتری به دست می‌دهد.

۴. خودتان را آموزش دهید

پیش از آنکه شروع کنید، با توجه به این که به خاطر دارید که شما از همه چیز آگاه نیستید، سعی کنید کمی درباره سوژه‌ای که قصد دارید نقد کنید اطلاعات به دست آورید؛ هم سوژه عکس و هم سوژه عکاسی. برای آنکه درباره تاریخ هنر و اصول و تکیک‌های عکاسی بدانید نیازی نیست دوره‌های دانشگاهی گذرانده باشید. گاهی این دانش را می‌توانید از طریق عکاس با پرسیدن سوالاتی نظیر «چرا چنین عکسی گرفته‌اند و با این عکس قصد داشتند چه چیزی را به نمایش بکشند»، به دست آورید. هرچند که عده‌ای بر این باور هستند که پرسیدن چنین سوالی ممکن است بر نقد شما تاثیر بگذارد اما برای هدایت مکالمه در جهت مورد نظر می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

۵. نکات برجسته را بررسی کنید

بدنه کار را به خوبی بررسی کنید. سپس چند دقیقه از کار دور شوید و دوباره به آن رجوع کنید. در این زمان به ذهن‌تان فرصت خوب فکر کردن می‌دهید. سپس به اصول تکنیکی آن توجه کنید. سپس به نکاتی مانند داستان روایت شده از عکس و یا تاثیرات احساسی آن بپردازید. نکاتی که به خوبی برجسته شده‌اند یا نشده‌اند را مشخص کنید و «چرای» آنها را بیابید.

این «چرا» مانند قلب نقد عکس است و بیش از هر چیزی به عکاس کمک می‌کند. «موهای سوژه خیلی نامناسب است» یک نقد خوب به شمار نمی‌رود؛ حتی اگر بسیار دقیق باشد. «موهای سوژه کمی مرا آزار می‌دهد. اگر رنگ مو را کمی تیره‌تر می‌کردی تا اثر کمتری در عکس از خود نشان دهد و برخی از قسمت‌های سرگردان آن را حدف می‌کردی تا از پرت‌ کردن حواس بیننده جلوگیری کند، بهتر بود». این نقد به مراتب از نظر حمعه بندی و هدایت عکاس در جهت درست، بهتر است. به خاطر بسپارید که مهم‌ترین دلیل نقد یک عکس کمک کردن به عکاس برای بهبود کارش است.

۶. انتقال نقد به عکاس

همیشه پیش از آنکه عکس یا عکسی را نقد کنید، شرایط را بررسی کنید و از آمادگی عکاس برای شنیدن نقد اطمینان پیدا کنید. نوشتن یک نقد طولانی زیر عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند بخصوص اگر عکاس تمایلی به شنیدن نقد نداشته باشد، چندان وجهه جالبی ندارد. اما اگر به عکاس ایمیل بزنید و ابتدا از تمایل وی برای مورد نقد قرار گرفتن مطلع شوید، روش بسیار خوبی برای انتقال نکات مربوط به نقد عکس به عکاس آن است. ویژگی ایمیل کردن نقد این است که عکاس هر زمان که آمادگی لازم را داشته باشد آن را می‌خواند. چگونگی انتقال نقد به عکاس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این روش همچین فرصت کافی به نقد کننده نیز می‌دهد تا در آرامش و با تامل و بررسی‌های کامل، نکات مربوط به نقد عکس را به اطلاع برساند.

انجمن عکاسان کرمانشاه تنها انجمن رسمی عکاسی است که زیر نظر اداره کل ارشاد اسلامی با شماره ثبت 949 و شناسه ملی 14005248300 ثبت گردیده است .

آدرس : کرمانشاه میدان غدیر مجتمع شهید آوینی انجمن عکاسان کرمانشاه

تلفن تماس با انجمن 09184597215

Scroll to Top